De Friesland en FBTO winnen veel nieuwe zorgklanten
Ongeveer 1,2 miljoen mensen hebben in 2016 de zorgpolis ondergebracht bij een andere verzekeraar. De Friese zorgverzekeraars De Friesland en FBTO profiteren volop.
Door De RedactieDe Friesland heeft 50.000 nieuwe klanten binnengehengeld. Daarmee heeft de zorgverzekeraar andermaal een stijging behaald. Er zit nu het recordaantal van 618.000 verzekerden bij De Friesland.
FBTO is gegroeid met ruim 15.000 nieuwe klanten. Het total aantal klanten bij FBTO komt daarmee op 383.000. Beide verzekeraars zijn snel met het wereldkundig maken van hun aanwas. Andere verzekeraars wachten tot eind januari. Tot die tijd kunnen er nieuwe klanten bijkomen.
Noorden
De Friesland zegt dat vooral het marktaandeel in Friesland in het bijzonder en algemener in het Noorden fiks is toegenomen. De verzekeraar profiteert van een groei door collectieve contracten via werkgevers.
Curieus is de naar verhouding grote stijging in Weststellingwerf, Leeuwarderadeel en vooral op Vlieland. Maar goed op dat eiland wonen rond duizend mensen, dus echt zoden aan de dijk zet het niet.
Scherp geprijsd
Beide verzekeraars concurreerden met een scherp geprijsde polis. Veel overstappers laten zich daar door leiden. Bestuurder Stefan Hofenk van De Friesland denkt dat het zich heeft uitbetaald dat De Friesland zich heeft gericht op de noordelijke provincies. ,,Daar waar onze wortels liggen.’’
Bij FBTO is de constatering dat veel overstappers hebben gewacht tot het laatste moment. Bijna de helft van de 50.000 nieuwe verzekerden kwam in de laatste week binnen. Op oudejaarsdag was ere en absolute piek: iedere seconde werd een nieuwe premieberekenng gemaakt.
Zilveren Kruis verliest
Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis, net als FBTO onderdeel van het Achmea-concern, heeft inmiddels al een daling van 105.000 klanten gerapporteerd. Zilveren Kruis heeft schoon schip gemaakt met gekunstelde collectieve contracten, zoals via de Postcodeloterij. Hierdoor zijn er klanten weggegaan.
Achmea is de grootste zorgverzekeraar van het land met zo’n 4,6 miljoen klanten, waarvan 3,4 miljoen bij Zilveren Kruis. VGZ heeft 4,1 miljoen, CZ 3,4 miljoen en Menzis 2,2 miljoen. Menzis pluste met 136.000 nieuwe klanten. DSW, net als De Friesland een relatief kleine verzekeraar, haalde 55.000 nieuwe klanten binnen en heeft er nu 585.000.
70 procent is trouw
Ruim 70 procent van de Nederlanders blijft overigens trouw aan de zorgverzekeraar. Deze zijn nog nooit overgestapt, blijkt uit analyse van Vektis, een informatiecentrum voor de zorg.
Laatst gewijzigd op 12-01-2016 om 17:57 uur