Nieuwe energie voor Fryslân
Het coalitieakkoord van CDA, FNP, VVD en SP maakt duidelijk wat het Fries provinciaal bestuur de komende vier jaar van plan is. De provinciale motorrijtuigenbelasting gaat vier jaar lang jaarlijks €20 miljoen omlaag.
Door De RedactieSander de Rouwe is als nieuwkomer een glorieus winnaar. Glunderend incasseerde de aanvoerder van het Friese CDA in maart de verkiezingsoverwinning en vervolgens mag hij nu op het bestuurderspluche plaatsnemen en weet hij zich verzekerd van een belangrijke machtspositie voor zijn CDA.
CDA, FNP, VVD en SP, de opsomming is wat ongewoon, want voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog staat de naam van de PvdA niet in dit rijtje. 'Een streek van het CDA', zegt de PvdA. 'Onhandig onderhandelen, kijk in de spiegel', zegt het CDA.
Een van de dingen die al op voorhand zeker waren in het akkoord, is de verlaging van de opcenten, het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting. Het CDA had daar tijdens de verkiezingscampagne een groot nummer van gemaakt. Dus die gaat als beloofd de komende vier jaar, ieder jaar opnieuw €20 miljoen omlaag. Zoiets scheelt een Friese automobilist gemiddeld een €65 per jaar.
Dit is een leuke lastenverlichting voor de Friese burgers. Althans zij die in een auto rijden. Het moet gezegd, in heel het land betalen zij wel het meest aan opcenten, samen met de autorijders in Zuid-Holland.
Deze €20 miljoen moet natuurlijk ergens vandaan worden gehaald. Dus het is even schrapen. Voor sommige dingen houdt de provincie voortaan de hand op de knip.
De eerste meevaller is er al van het vorige college, met dank aan de verantwoordelijk PvdA-gedeputeerde Jannewietske de Vries. Want Fryslân mag terugkijken op een goed financieel 2014: een positief resultaat van €10 miljoen.
Hoe was het in 2011?
CDA, FNP, VVD en SP hebben ruim tijd genomen om een akkoord in elkaar te smeden. Best lastig soms, want het zijn partijen van divers pluimage. Het komt vooral aan op algemene woordkeuze, dan kunnen de meest uiteenlopende zaken wel benoemd worden: een beetje economie, een beetje groen, een beetje wegen, een beetje welzijn en een beetje platteland.
Kijk maar hoe het ook in 2011 was. Het coalitieakkoord van toen kreeg de naam 'Nije enerzjy foar Fryslân' mee. Het zou zo ook weer op het titelblad van het nieuwe akkoord kunnen. Zo'n motto is van alle dag. De ambities waren op 33 kantjes uitgeschreven. In vet werden alvast de resultaten benoemd. Zoals deze:
- Er zijn forse stappen gezet in de verbetering en verduurzaming van de bestaande woningvoorraad
- Zoutwinning onder het land is vervangen door zoutwinning onder zee.
- De geplande infrastructuurwerken zijn volop in uitvoering. Het betrof de Haak om Leeuwarden, verdubbeling van de N31 door Harlingen, de rotonde bij Joure, de N381 van Drachten naar Drenthe en de Centrale As.
- Besluit over aanleg van de spoorlijn Heerenveen-Groningen.
- Nieuwe en betaalbare concepten van openbaar vervoer.
- De verkeersveiligheid is verbeterd.
- Natuur en landschap zijn met provinciale middelen versterkt.
- De landbouwsector is verder verduurzaamd en nog meer actief als landschapsbeheerder.
- Fryslân produceert op diverse manieren een substantiele hoeveelheid schone energie. Bedoeld was onder andere een windmolenpark bij de Afsluitdijk en bij het klaverblad Heerenveen.
Het oude college is wel tevreden over de oogst. In de verantwoording van de afgelopen vier jaar staat dat ,,het coalitieprogramma dat de partijen PvdA, CDA en FNP in 2011 opstelden zo goed als is uitgevoerd’'. Daarvoor is ook een flink deel van de €1,2 miljard aan Nuon-gelden ingezet.
Het zijn de nieuwe statenleden die er in juni een oordeel over geven. Het wordt een wat rare vertoning, want het oude college verdedigt dit beleid dan niet meer. Sterker, de nieuwe ambities zijn dan al van kracht.
Laatst gewijzigd op 15-05-2015 om 01:00 uur