Vrijwilligers in museum redden Kopperprent
Lang was de Kopperprent het hoogtepunt voor drukkers en uitgevers om het nieuwe jaar in te luiden. Maar die laten het nu voor wat het is. De grafische sector is nog maar een derde van wat er ooit in Friesland was. Liefhebbers houden de Koppertraditie nog in stand.
Door De RedactieDe grafici hebben hun hoofd meer bij de net afgesloten cao, dan bij de Kopperprent. En ook de grafische ondernemers denken aan andere zaken. Aan hoe een antwoord te vinden op het oprukken van de digitale media. Het jaarlijkse ritueel van de Kopperprent is in Friesland een zaak voor vrijwilligers geworden.
Het is zelfs de vrije zondag na Driekoningen, in plaats van de traditionele Koppermaandag dat in Joure de Kopperprent officieel wordt uitgereikt aan burgemeester Fred Veenstra van De Fryske Marren. Het is een feestje voor het Fries Grafisch Museum, want dit viert in 2016 dat ze al 25 jaar onderdeel zijn van het Museum Joure.
Naar ontwerp van Gerard de Lange is de speciale Kopperprent gemaakt, in een genummerde oplage van honderd exemplaren. Met op de prent een verwijzing naar het jubileum. Het zijn de vrijwilligers van het Fries Grafisch Museum die er hun best op gedaan, net zoals ze dat sinds 2010 gewend zijn om te doen om zo de traditie in stand te houden.
Kopperwand
De ‘kopperwand’ in het museum in het karakteristieke pand van de voormalige kopergieterij van Keverling laat zien wat de Friese grafische bedrijven in de afgelopen 35 jaar hebben gepresteerd met deze traditie. Aan de muur hangt de hele verzameling Friese Kopperprenten. Het maken van de Kopperprent was een erezaak, een kans om een kunststuk te maken.
Het was in een tijd dat het beter ging in de grafische bedrijvigheid in Friesland. Er is nu nog maar een derde over van wat het ooit was, schetst museumvoorzitter Nico Douma de snelle veranderingen. Hij is tevens grafisch ondernemer in Dokkum en bestuurslid van de branche-organisatie KVGO.
Ook Douma’s hoofd is nu bij de cao, zo blijkt uit zijn traditionele Kopperrrede. Hij spreekt over een 'moderne cao', die de werknemers van 2015 tot en met 2018 een loonstijging van 4 procent oplevert.
De vrijwilligers, inmiddels oud in jaren, gaan daarna naar hun Heidelberger degelpers, naar de zetmachine en de snijmachine. Ze vertellen honderd uit, net zoals ze dat elke donderdag doen, wanneer ze het Fries Grafisch Museum in werking zetten om het een levend museum te laten zijn.
Werkende boekdrukkerij
Onder leiding van Gerard de Lange werken ze op de oude machines in het complex van Museum Joure. Elke donderdag zijn ze aan de slag in de kleine boekdrukkerij, zoals het een eeuw en een halve eeuw geleden heel gewoon was.
De Stichting Fries Grafisch Museum is in 1979 opgericht. Aanvankelijk was het een stijlkamer in het Fries Museum in Leeuwarden. In 1991 werd het overgebracht naar Museum Joure, waar het veel beter past bij de exposities over andere voor Friesland belangrijke ambachten als zilversmeden, klokkenmakers en kopergieters.
Atlas van Eekhof
Waardevol bezit hoort er ook toe. Een van de topstukken in boekvorm is de ‘Atlas van Eekhof’ uit de negentiende eeuw. De volledige serie oude gegraveerde koperen platen waarmee Eekhof een atlas liet drukken, zijn in het museum te zien.
Laatst gewijzigd op 10-01-2016 om 22:42 uur