Afsluitdijk als ’beleefdijk’ voor toeristisch gewin
De Afsluitdijk laat jaarlijks miljoenen mensen aan zich voorbijgaan. Het is een half uur en weg zijn ze. Er is amper uitnodiging de dijk te beleven. Dat gaat anders worden.
Door De RedactieDe Nieuwe Afsluitdijk wordt een ‘beleefdijk’. Het kost wat, maar liefst €1,1 miljard. Het gigantische bedrag is vooral bedoeld voor waterstaatkundige werken, maar daarnaast wordt de dijk een toeristische attractie binnen de verhaallijn over Nederland Waterland. Voor ondernemers in toerisme en recreatie liggen de kansen voor het oprapen, stelt Tjalling Dijkstra, projectleider van De Nieuwe Afsluitdijk ,,Gebruik die Afsluitdijk’’, is zijn oproep aan Friese en Noord-Hollandse ondernemers. ,,We moeten groot gaan denken.’’
Het vermarkten van de Afsluitdijk staat op een laag pitje. ,,We doen te weinig’’, zegt directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân. ,,We doen het niet’’, zegt zijn Hollandse evenknie Jeroen Kor. ,,We kijken wat toerisme betreft heel erg naar Amsterdam. Naar hoe die stad ontploft.’’
Een van de speerpunten van toeristische marketing is water. ,,In deze verhaallijn past uitstekend De Nieuwe Afsluitdijk’’, vindt marketingdirecteur Coenrad van Tiggelen van NBTC, het nationaal toerismebureau. Ook het Wouda-stoomgemaal in Lemmer, de grachten van Giethoorn en de Friese meren zijn er onderdeel van.
Marktaandeel
Door de Afsluitdijk beter op de kaart te zetten zijn er volgens Van Tiggelen veel buitenlandse toeristen te verleiden. Het Nederlandse icoon in de strijd tegen water oogst veel buitenlandse waardering. ,,Het is zaak om te zorgen dat we ons marktaandeel in het toerisme behouden’’, vindt de NBTC-voorman. Hij kijkt met een schalks oog naar België, het land dat op dit moment een van de grootste groeiers is. Hij mikt op buitenlandse toeristen. ,,Daarin zit groei.''
Wie weet komen er over enkele jaren honderdduizenden toeristen meer naar de Afsluitdijk. Nu trekt deze jaarlijks 300.000 bezoekers. Zij nemen wél de moeite om uit te stappen en het icoon van miljoenen stenen te bewonderen. Om met eigen ogen te zien hoe honderdduizenden handen deze zeewering hebben gemaakt. Om te ervaren hoe de dijk het land verbindt en tegelijk het water scheidt.
Vanzelfsprekend past in de toeristische verhaallijn over het water ook het ontdekken van de schoonheid van de Waddenzee en ook het laten zien van nieuwe vormen van duurzame energie en het bewonderen van vissen die binnen een uniek vismigratieproject gemakkelijk van de ene naar de andere kant van de dijk kunnen gaan.
Icoon
Gedeputeerde Klaas Kielstra heeft de Friese ondernemers op 23 januari 2017 uitgenodigd in Makkum in Beachhotel De Vigilante om ze te inspireren. Hij noemt de Afsluitdijk ,,een fantastisch icoon’’. Toen hij aantrad als Fries bestuurder kreeg hij de dijk in zijn portefeuille geschoven, waarop hij dacht: ,,Wat moet ik ermee?’’ Nu zegt hij ,,zeker te weten dat het een succes gaat worden’’.
De ambitieuze plannen voor De Nieuwe Afsluitdijk maken dat het een pareltje in de portefeuille van Kielstra is. Met het nieuwe Beleefcentrum, waarvoor de bouw is gestart en dat op 18 maart 2018 officieel wordt geopend. Met de plannen voor alternatieve energieopwekking door de getijdenstromen en met de plannen voor een nieuwe sluis bij Kornwerderzand waardoor veel bedrijven rond de oude Zuiderzee weer kunnen floreren en dat kan weer honderden banen opleveren.
De Nieuwe Afsluitdijk moet meer zijn dan een groots project. Wat Kielstra betreft: 1+1=3. ,,We moeten er een beleefdijk van maken en een wisselwerking op gang brengen. Voor recreatie en toerisme zijn er allerlei mogelijkheden.’’ De ‘oprijlaan naar Fryslân’ biedt uitdagingen voor ondernemers, maar over het hoe bestaat nog veel onduidelijkheid.
Laatst gewijzigd op 23-01-2017 om 19:00 uur