Iedereen wil vliegen, niemand het geluid
Grote passagierstoestellen koersen over twee jaar naar en vanaf vliegveld Lelystad. Omdat steeds meer mensen goedkoop de lucht in willen. Tegelijkertijd strijden steeds meer mensen tegen het vlieglawaai. De mens is een merkwaardig wezen.
Door Wiebe PennewaardSchiphol barst uit zijn voegen. Daarom wordt er al jaren gezocht naar een uitwijkhaven. Liefst in het midden van het land, en niet tussen allerlei steden. Lelystad lag dus voor de hand. In de landerijen buiten deze polderplaats suft al ruim veertig jaar een vriendelijk veldje, voornamelijk voor sportvliegers, vliegscholen en rondvluchten. Eigendom van de Schiphol Group, dus dat treft. Met een nieuwe terminal en een verlengde startbaan moet Lelystad over twee jaar klaar zijn voor de vakantievluchten van de goedkopere chartermaatschappijen. Deze zijn dan, nogal tegen hun zin, van Schiphol gejaagd.
En dan kan er worden gegroeid, in de categorie 'retourtje Barcelona nu voor € 39'. In een eerste ronde tot 25.000 vliegbewegingen per jaar, daarna tot de vooralsnog bedachte maximale 45.000 starts en landingen. Even rekenen, in die uiteindelijke situatie: dat zijn gemiddeld 123 bewegingen per dag, oftewel zo'n 60 aankomende en weer vertrekkende toestellen. Als er tussen 06.00 en 22.00 uur mag worden gevlogen, landt of start er gemiddeld elke ruim zeven minuten een toestel. En dit zal geen Cessna 172 of Piper Cubje zijn, maar een volwassen Boeing 737 of een andere 'wide-body', in de verkeerstoren terecht aangeduid als 'heavy'.
Nadeeltje: ze vallen niet recht uit de lucht
Een nadeeltje van zulke vleugeltoestellen is dat ze niet recht van boven uit de lucht komen vallen, een enkele Israëlische vracht-Boeing 747 daargelaten, en dat ze ook niet weer recht omhoog in het zwerk verdwijnen, zoals de helikopter dit zo handig doet. Er zijn aan- en uitvliegroutes nodig. En met uitzondering van het vliegveld op Madeira gaan die routes vaak voor het laatste respectievelijk eerste deel over land. Bewoond land, in ons geval, met dus huizen op de begane grond. Waarin nogal eens mensen wonen. Die verdorie met mooi weer ook nog in hun tuin gaan zitten, die zelden is voorzien van driedubbel geïsoleerde muren en dito dak.
Natuurlijk maken de burgers onder de nu ingetekende routes bij Lelystad-nieuwe-stijl zich zorgen. Omdat de lijntjes vooral oostelijk en noordelijk van Lelystad zijn getrokken – ten westen en zuiden vliegt het Schiphol-verkeer – kan in Overijssel, Friesland en Drenthe het heftigste protest worden verwacht tegen de onvermijdelijke geluidsoverlast. In Overijssel is al een bewonersgroep actief, voor zuidelijk Friesland kun je erop wachten. In Drenthe zal het wat meevallen: de zware toestellen die al jaren uit de bodemloze put Eelde vertrekken hebben tot nu toe geen woedende boeren met hooivorken of gepikeerde senioren met zwaaiende wandelstokken getrokken.
Toestellen vol zuinige vaderlanders
De narigheid is natuurlijk dat de uitbreiding van Schiphol via Lelystad alleen nodig is omdat steeds meer Nederlanders goedkoop op vakantie willen. Nederlanders, want de chartermaatschappijen die vanuit dit land opereren zijn vooral gevuld met zuinige vaderlandse gasten. En niets wijst erop dat de te krappe beenruimten in verhouding minder worden volgepropt door Overijsselaars, Friezen of Drenten dan door Brabanders, Zuid-Hollanders of Zeeuwen. Ook die maken graag voor een paar stuivers een leuke stedentrip.
Vooral vanuit midden- en zuidelijk Friesland gaan zulke reizigers over twee jaar vast liever naar Lelystad dan naar Eelde – dichterbij, meer maatschappijen, meer bestemmingen, dus meer concurrentie dus nog lagere prijzen. Die op hun beurt weer steeds grotere groepen toeristen aantrekken, uit de voorraad die vroeger echt nooit vloog. U wilt in 2019 voor €9,95 op en neer naar Londen? Prima. Er geldt wel een toeslag per pond boven het gemiddeld lichaamsgewicht, maar stapt u vooral in. En na behouden thuiskomst kunt u zich weer heerlijk opwinden binnen uw actiecomité tegen geluidshinder vanaf dat vermaledijde Lelystad.
Laatst gewijzigd op 07-04-2017 om 18:24 uur