Is Schoonenberg hardhorend of hardleers?
Laat ik met de conclusie beginnen. Schoonenberg is een misselijk bedrijf. De gehoordeskundigen blijven speculeren op brave oudjes, die gehoor geven – sorry voor de woordspeling – aan de 'Landelijke oproep' van de winkelketen. Hoeveel kritiek die slinkse klantenwerving ook oproept.
Door Wiebe PennewaardIn 2014 is Schoonenberg stevig op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. Iemand had zich beklaagd over een aan hem geadresseerde en door de postbode bezorgde brief van Schoonenberg, met boven zijn naam en adres extra duidelijk 'Persoonlijk'. Op de witte envelop stond in belastingblauwe grote letters 'Landelijke oproep', kleiner daaronder 'voor de controle van uw gehoor'. Boven de brief in de envelop stonden wel duidelijk naam en logo van de afzender. Wie nog niet beginnend dementerend of anderszins een beetje in de war was, begreep dat dit gewoon reclame was.
Verwarrend was wel weer de tekst boven de brief. Nu heette het 'Landelijke oproep voor Gratis Gehoortest op...', gevolgd door twee data. Die 'Gratis Gehoortest' is al dikke onzin, want bij elke verkoper van gehoorapparaten is de test gratis. Een 'gratis gehoortest' is als een folder van de Hema met daarop 'Aanstaande dinsdag en woensdag gratis toegang tot al onze filialen'. Zulks heet ook wel volksverlakkerij.
Melden met de afscheurbare oproepkaart
De codecommissie deelde de vrees van de klager, dat naïeve klanten de oproep zouden beschouwen als een nationale actie van de overheid of een andere officiële instantie. En zich dus met de afscheurbare 'Oproepkaart', inclusief het computer-handgeschreven winkeladres en test-tijdstip, zouden melden bij een vestiging van Schoonenberg. Sinds de uitspraak van de raad drukt het bedrijf rechtsonder op de envelop klein naam en logo af. Maar het meest in het oog springend blijft natuurlijk die forse tekst: 'Landelijke oproep'.
Dit jaar meldde zich opnieuw een boze benaderde bij de Reclame Codecommissie. Schoonenberg had in zijn wijk drukwerk laten bezorgen met, jawel, dezelfde officieel ogende blauwe tekst op een witte buitenkant, en twee data. Nu werd de klacht afgewezen. Het bedrijf had immers naam en logo op de omslag vermeld, 'ook al is de lettergrootte relatief klein'. Hiermee zou het drukwerk voor de doelgroep voldoende herkenbaar zijn als commerciële reclame.
Rechtstreeks in de landelijke prullenbak
Deze week kreeg ook ik opnieuw een brief ('PERSOONLIJK') van die vermaledijde onderneming. Bij ons gaat de 'Landelijke oproep' rechtstreeks in de landelijke prullenbak. Maar wij wonen in een buitengebied met veel oude tot hoogbejaarde bewoners – in de afgelopen jaren stierven er buren van 94, 96 en 100 jaar. Schatten van mensen, bij wie je moest hopen dat heldere zoons of dochters die Schoonenberg-oproepen steeds subiet versnipperden. Want de kans is levensgroot dat enkele van nu nog hier wonende tachtigers en negentigers zo'n brief serieus nemen.
Heel erg middenstanderig-op-zijn-smalst is het. Zuinigjes voldoen aan een uitspraak van de codecommissie. Maar het verneukeratieve, excusez le mot, principe recht overeind houden. Niet 'landelijk' weghalen, niet 'oproep' vervangen door 'uitnodiging', niet de officieel ogende envelop vervangen door een sympathiek kleurrijk drukwerkje, wel specifieke data en tijden blijven noemen terwijl je natuurlijk op elke dag en tijd welkom bent, en sowieso het hele jaar gratis.
Deze hardleersheid kan maar één zakelijke reden hebben. De aanpak werkt. Landelijk melden zich potentiële klanten met de misvatting dat ze op die dag móesten komen. En Schoonenberg neemt de zeurderige kritiek voor lief, want kassa is kassa. Omdat de mensen in mijn omgeving om onbegrijpelijke redenen steeds zachter gaan praten, ga ik binnenkort eens langs bij een Leeuwarder gehoorspecialist. Bij Beter Horen, Specsavers, Hans Anders, mij maakt het weinig uit. Maar zeker niet bij de afzender van die 'Landelijke oproep' aan mij, daar aan de Borniastraat, dat misselijke Schoonenberg.
Laatst gewijzigd op 21-10-2016 om 09:30 uur