Met zweeftrein en vliegtuig van niets naar nergens
De man verspreidt een aanstekelijke geestdrift. Hij heeft een ongekende werklust en verdiept zich grondig in de materie. Toch lijkt Wouter van Gessel, promotor van vliegveld Eelde en een magneetzweeftrein van het Noorden naar de Randstad, vooral een dromer. En de meeste dromen zijn, weten we, bedrog.
Door Wiebe PennewaardWouter van Gessel is machinist bij de NS. En niet op stoptreintjes vanuit zijn woonplaats Nunspeet naar Zwolle of Amersfoort, maar op groot materieel als de HSL en intercity's. Ook is hij oprichter, voorzitter en penningmeester van Freedom of Mobility. Deze stichting zonder leden brengt visies uit over transport in de toekomst, nationaal en internationaal. Waarbij de studies geen transportmiddel schuwen: van vouwfiets via metro tot zweeftrein en groot luchtverkeer.
De bezoeker van zijn website en lezer van zijn jaarverslagen wordt bedolven onder de publicaties, bezoeken aan beurzen en gesprekken met fabrikanten, rapporten en vergaderverslagen. Vaak imposant en soms belangwekkend. Maar de overheersende indruk is die van een lelijk uit de hand gelopen hobby van een transportliefhebber. Die na het behalen van zijn brevet voor sportvliegtuigen ook fijne kaarten is gaan tekenen met nieuwe luchtlijnen. Terwijl de beroepsmachinist zijn hand evenmin omdraait voor een nieuw Nederlands spoorwegennet.
Een oppepper voor de zelfbenoemde autoriteit
Zo ver, zo goed. De zelfbenoemde autoriteit kreeg deze week een fikse oppepper met twee grote en geïllustreerde artikelen in de Leeuwarder Courant. Het waren pleidooien voor uitbreiding van vliegveld Eelde respectievelijk alsnog de aanleg van een magneetzweeftrein vanuit het Noorden. Verbazingwekkend genoeg in dezelfde editie – het doet vermoeden dat de eindredactie heeft gedacht: die twee lellen over Van Gessel maar in één keer netjes opgeruimd. Huppekee, weg ermee.
Het bleken dagdromen. Want Eelde kampt al jaren met tegenvallende aantallen passagiers, ondanks een baanverlenging in 2013 die de komst van grotere chartertoestellen mogelijk maakte. De inkomsten bleven achter bij de juichende verwachtingen. Ook dit jaar wordt opnieuw een verlies voorzien, nu van circa €2 miljoen. Het noordelijk achterland is te klein, en daar veranderen gemakkelijk en goedkoop parkeren of huiselijke in- en uitcheckprocedures niets aan.
Wat resteerde was het klassieke Hanzelijntje
Het miljardenproject van een magneetzweeftrein van Groningen door de polders naar de Randstad werd na jaren voorbereiding in 2007 afgeblazen. Per saldo resteerde van alle ambities het Hanzelijntje, een klassiek stuk spoor van Zwolle door de polders naar Almere, waar werd aangehaakt op het bestaande tracé naar Amsterdam. Een beetje tijdwinst voor de noorderlingen. En geen randstedeling die dagelijks vanuit zijn goedkope woning in het Noorden naar zijn werk in Hoofddorp en omgeving zou zoeven, waar er tienduizenden van waren voorspeld.
Van Gessel kent natuurlijk de kale vlakten in noordelijk Nederland en Duitsland. Als er ergens een gebrek aan achterland is, dan wel hier. En dus pikt hij een idee op van de lobby's voor Eelde en toenmalige zweeftrein. Zie het Noorden niet als begin- of eindpunt. Zie het Noorden als logische schakel tussen de overvolle Randstad enerzijds en Duitsland, Scandinavië, Polen en de Baltische staten anderzijds. Een enkele blik in de atlas leert dat hier voor het Noorden totaal geen functie ligt. De genoemde landen zijn per trein en vanaf centraler gelegen vliegvelden (Schiphol, Rotterdam, straks ook Lelystad) al uitstekend te bereiken.
Dromers zijn doorgaans aardige mensen. En vrijwel altijd meesters in goedbedoeld zelfbedrog. Hoe fraai de kaartjes ook zijn getekend.
Laatst gewijzigd op 16-09-2016 om 15:44 uur