Laat Leeuwarden lekker geïsoleerd
Friesland is, gemiddeld, ruim en rustig. De inwoners koesteren deze voordelen van een afgelegen ligging. Toch willen Leeuwarders om de haverklap op een snelle trein kunnen stappen naar de Randstad of de rest van het land. En terug. Dit is raar.
Door Wiebe PennewaardDe huidige situatie. Wie wil reizen van het Leeuwarder hoofdstation naar Amsterdam Centraal kan twee keer per uur instappen. Eentje stopt tot Zwolle alleen in Heerenveen en Steenwijk, de andere doet ook Grou, Akkrum, Wolvega en Meppel aan. Deze is in totaal elf minuten langer onderweg dan de twee uur en negen minuten van de intercity die de Friese dorpen voorbij dendert. Wie van het Leeuwarder stationsplein naar dat in Amsterdam de auto pakt, is precies een half uur sneller ter plaatse.
Maar geen automobilist reist van stationsplein naar stationsplein. Wel van woning naar woning, bedrijf of organisatie. De Leeuwarder die uit zijn willekeurige woonwijk naar een willekeurig adres in Amsterdam stuurt, is royaal sneller op zijn bestemming dan per intercity. Dit door het tijdverlies per openbaar vervoer of taxi naar en van de stations. Hetzelfde geldt voor Utrecht, Den Haag en Rotterdam.
Een beter voorbeeld biedt daarom de reis naar Schiphol. Twee keer per uur, met intercity (totaal zes tussenstations) of gedeeltelijke stoptrein (elf tussenstations). Met de auto weer exact een half uur sneller dan de twee uur en twaalf minuten per intercity. Wie vervolgens vliegt, moet wel eerst de auto parkeren: weg is het half uur winst. De trein stopt immers onder de vertrekhal.
Hooguit vijf minuten voor de ontsnapping
De treinen richting Zwolle vertrekken uit Leeuwarden om drie minuten over het hele uur, en vervolgens om zestien minuten voor het uur. Wie er net eentje mist, moet dus acht minuten of op z'n ergst veertig minuten wachten. Wie niet verder dan Zwolle wil, of daar overstapt naar oostelijke bestemmingen, kan nog een tussenliggende stoptrein rond twintig over het uur nemen. Wie een beetje snugger zijn aankomst op het station voorbereidt (NS Reisplanner!) hoeft hooguit vijf minuten te wachten voor de ontsnapping uit deze provincie. En omgekeerd.
Het provinciebestuur wil dat er uit Leeuwarden per uur twee snelle intercity's en twee stoptreinen richting Zwolle vertrekken. Daar wordt de reis zelf niks korter van. Wel de gedwongen wachttijd voor de reiziger die overstapt vanuit de richting Groningen, Harlingen of Stavoren. En natuurlijk de drentel van de sufkous die op de gok naar het station is gegaan. De ongelukkigste wachttijd van nu veertig minuten kan bijvoorbeeld halveren. Dit is twintig minuten tijdwinst op een reis van twee uur en negen minuten. Exclusief voor- en natransport. Sloompie, tel uit je winst.
Vooral vrees voor lege compartimenten
De NS komt met verscheidene argumenten om de verdubbeling van de frequentie af te houden. De onvoldoende stroomvoorziening langs het traject naar Zwolle, nog vier jaar werk aan de te krappe railsituatie noordelijk van die stad. Maar je hoeft geen gedachten te kunnen lezen om te begrijpen dat de NS vooral vreest voor lege compartimenten buiten de ochtend- en middagspits. Wie nu – zeker in de daluren - op het Leeuwarder perron in een trein richting Zwolle stapt, heeft riante keus uit zitplaatsen.
Bij provinciale rust en ruimte, dank zij het relatieve geografische isolement, past ook rust en ruimte op het horloge van de gejaagde reiziger. Nu kom je per trein noodgedwongen een half uur te vroeg voor je bedoeling of afspraak aan op het randstedelijke station, straks nog steeds een kwartier. Of de ov-oenen onder ons arriveren een half uur te laat, en straks nog steeds een kwartier.
Ontspan, raad ik Friezen aan die de treinen het liefst zien rijden als de trams in echte steden, met elke zes minuten de volgende. Kies er kalm eentje uit de achttien intercity's die dagelijks uit Leeuwarden naar de Randstad vertrekken. Onze gele koets raast vervolgens met 140 kilometer per uur derwaarts. En geniet dan twee uur en negen minuten van die heerlijke slow travelling.
Laatst gewijzigd op 26-08-2016 om 18:05 uur