WTC Expo en de bijna blote mevrouw
De advertentie met de bijna blote mevrouw stond paginagroot naast een redactioneel bericht over de aanrandingen in Keulen. Twee werelden, gescheiden door een vouw in de krant. Hoe gaan we die bijelkaar brengen?
Door Wiebe PennewaardVooropgesteld: ik heb niks tegen bijna blote mevrouwen. Ook niet in de publieke ruimte. Mits 100 procent functioneel. Een billboard met reclame voor anti-zonnebrandcrême, een strandvakantie of frivool ondergoed? Ze doen maar. Al blijft het vervreemdend om 's avonds in regenachtig Leeuwarden op de bus te wachten naast een zes keer in full-colour opgeblazen wicht dat mij net zo'n bustehouder wil aansmeren als zij draagt, als ik de boodschap goed heb begrepen. Mens, trek iets warms aan, mompel ik dan rillend.
Een ander verhaal wordt het als grotendeels ontklede dames de aandacht moeten trekken voor een aanbieding, die zonder spectaculair bloot aan de aandacht dreigt te ontsnappen. Klassiek was vroeger de automobiel. Een gemotoriseerd transportmiddel van staal en glas en plastic en rubber, reuze handig voor personenvervoer maar visueel snel over het hoofd te zien, op het aanplakbiljet. Om dit risico te verkleinen drapeerde het reclamebureau een aantrekkelijke jonge vrouw op de motorkap. Bij voorkeur gekleed in zo min mogelijk.
Deze gewoonte leidde tot een lachwekkende concurrentiestrijd op beurzen. Welk merk legde, stand na stand op de Auto-Rai, de mooiste dames voorop de voitures, of liet hen heupwiegend om het autootje heen drentelen? Hee, ik wil nog wel even de nieuwe Opel Kadett van dichtbij bekijken, moest dan de belangstellende man denken, want dat is toch wel een heel geinig huppeltje, daar bovenop de grille. Een beetje verkoper wist onmiddellijk waar de echte interesse van de naderende potentiële klant lag.
Aangenamer dan een besnorde monteur
Op racecircuits houden pitspoezen zich nog steeds onledig met een parapuutje of -solletje boven de chauffeur of coureur, inclusief ernstig decolleté en veel te heet gewassen broekje. Tuurlijk. dit oogt aangenamer dan wanneer regen of zon zouden worden geweerd door een besnorde monteur van het betreffende team, in besmeurde overall, nog met olie aan de handen en een shagje op de onderlip. Maar de aardige mevrouw zou ook prima te pruimen zijn met een hooggesloten colletje en degelijke spijkerbroek. Die kant gaat het daar langzaam ook op.
Klassiek was vroeger de automobiel, schreef ik zojuist, met bijna blote mevrouw op de motorkap. Met vroeger dacht ik aan de periode tot de jaren zestig, zeventig. Protest en ludieke acties uit de feministische hoek maakten daarna een einde aan het fenomeen. Dit blijkt een vergissing. Deze week werft Racing Expo Leeuwarden bezoekers voor het evenement eind januari in het WTC Expo, voorheen de Frieslandhal. Midden op de geheel gebruikte advertentiepagina zit een zonnebankbruine brunette in een rood bikinietje tegen een dichtbestickerde crossauto.
Op de vooral in wit en blauw uitgevoerde advertentie trekt de in bruin en miniem maar fel rood uitgevoerde vrouw alle aandacht. En dat was precies de bedoeling, moet worden aangenomen. Al zit ze wat ongelukkig op de grond tegen de voorbumper aan. Per abuis van de motorkap gegleden, is de eerste indruk. Maar nee, ze lijkt meer in de annonce gefotoshopt te zijn. Ook kijkt ze wat narrig. Alsof de fotograaf al 31 keer heeft gezegd: ,,Ja, mooi, maar we doen nog eentje, net een beetje anders...'' De stakker heeft het inmiddels koud en wil naar huis, straalt ze uit.
Nog nooit lag zo iemand op een wasmachine
Het hangt raar genoeg samen met het duo motorvermogen & sex. Of beter: motorvermogen & sexy. Nog nooit zag ik een wasmachine of laserprinter met een schaars geklede mevrouw er bovenop gedrapeerd. Alleen maar op auto's en motoren. Het ronkfestijn geeft dat op de eigen website ook grif toe: ,,En een race-beurs zou geen race-beurs zijn zonder de graag geziene pitspoezen.'' Dat de organisatoren van Racing Expo Leeuwarden een kleine halve eeuw achterlopen bij de wat beschaafdere opvatting over de vrouw als lustobject annex trekpleister – tsja.
Toch zou ook bij hun de stevige en terechte discussie over de integriteit van ieders lichaam na de tot meer dan duizend opgelopen aangiften in Keulen tot enig nadenken moeten stemmen. Dat mooie jonge mensen met hun lichaam een centje willen bijverdienen behoort tot de vijf oudste beroepen ter wereld. Dat organisatoren en reclamemakers dit onfunctioneel uitbaten is hopeloos uit de tijd en ergerlijk.
Het draagt negatief bij aan het beeld dat nieuwe Nederlanders, nota bene ruimhartig opgevangen in hetzelfde WTC Expo, hebben of krijgen over vrouwen in dit land, en onze omgang met deze sekse. Heb je belangstelling voor een brute crossauto, ligt er weer zo'n brunette op alsof ze net onder de douche vandaan komt. Nee, Syrische meneer, dat vinden wij hier heel normaal. Thuis ligt de vrouw in de garage ook graag een uurtje wulps op de Kia Picanto. Welaan, Racing Expo Leeuwarden en WTC: groei op. En daarna: welkom in de gewone wereld.
Laatst gewijzigd op 22-01-2016 om 10:59 uur