Tip aan de makelaar: wordt snel brandweerman

Van alle beroepen geniet wereldwijd de brandweerman het meeste vertrouwen. In de meeste peilingen eindigt de makelaar doorgaans in de alleronderste regionen. Het is geruststellend dat deze onbetrouwbare beroepsgroep over tien jaar is uitgestorven.

Door Wiebe Pennewaard

De brandweerman staat steevast met percentages die de 100 naderen boven de ook altijd hoog gewaardeerde verpleegkundigen en, vlak daaronder, huisartsen. Echt verrassend is dit niet. Er gaan tijdens verjaardagen weinig verhalen rond over brandweerlieden die de afspraak waren vergeten, eerst uitgebreid wilden onderhandelen over de werkzaamheden en de hiervoor te bedingen vergoedingen, die maar wat aan prutsten bij het uitrollen van de slangen, of later gepeperde nota's stuurden met veel meerwerk, gebruik bluswagen en klein materiaal.

Zo is het prettig hoog scoren. En zal een belangstellende met een eigen acute uitslaande brand zeker gediend zijn van iemands advies om eens een betrouwbare instantie te benaderen, waarbij hij nog wel een tip heeft: bel de brandweer. Heel anders ligt dit bij beroepen die te maken hebben met de koop en verkoop, huur en verhuur van woningen. De Vereniging Eigen Huis peilde deze zomer hoe het er in die kringen voor staat. Bedroevend. Waar politici en autoverkopers – bedenk zelf de overeenkomst – nog door 10 procent van de Nederlanders betrouwbaar worden genoemd, is het rond de woning nog ernstiger kommer en kwel. 

Amper vertrouwen in beroepen op huizenmarkt

Zeven professies eindigden op een betrouwbaarheid onder de 10 procent. En alle zeven hebben uitsluitend of heel veel te maken met de huizenmarkt. In aflopende betrouwbaarheid zijn het de hypotheekadviseur en de directeur van een woningcorporatie (beiden worden door 8 procent van de ondervraagden betrouwbaar geacht), de bankier (7 procent), de verzekeraar en makelaar (beiden 6 procent), de bemiddelaar in energiecontracten (5 procent) en de projectontwikkelaar (4 procent).  

In het jongste nummer van het verenigingsorgaan staan die laag gewaardeerde makelaars in de schijnwerpers. En wordt uitgelegd dat de beroepsgroep al heel lang het magere oordeel over zichzelf afroept. De meesten werken zonder tarieflijst, en bieden ook verder zo weinig informatie vooraf dat het lastig is om een beredeneerde keus te maken. Klanten worden, als zij willen kopen of verkopen, opzettelijk dom gehouden. Zegt José Bloemer, die er als Nijmeegse hoogleraar in de marketing voor heeft doorgeleerd.

Geen negatieve recensies op Funda

Naast rondvragen in de eigen kring zou een review op een huizensite als Funda de potentiële klant ook kunnen helpen bij zijn keuze. Maar op deze site van de grootste makelaarsvereniging NVM mogen makelaars zelf bepalen of zij recensies laten tonen. Veel staan er niet op, en de wel geplaatste reviews resulteren geheid in minstens een dikke acht. Wat niet serieus kan worden genomen. De makelaars verweren zich in het Eigen Huis-magazine met de uitleg dat alle koop- en verkoopopdrachten verschillend zijn. En dus individueel maatwerk opleveren waaraan vooraf geen prijskaartje kan worden gehangen.

Het goede nieuws komt van Henk Volbeda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit. Hij verwijst naar ontwikkelingen in de Verenigde Staten. Hier doen huizen(ver)kopers al steeds meer zelf, vooral via internet. Virtuele rondleidingen, geautomatiseerde afhandeling van de administratie en formaliteiten. Hierdoor is de makelaar veel minder tot niet meer nodig, en daarmee zijn de tarieven voor standaardwerkzaamheden al flink gedaald. Uiteindelijk zal elke klant volledig gedigitaliseerd zelf zijn huis kopen of verkopen via gratis online platformen.

De makelaar gaat de schillenboer achterna, verwacht Volbeda. ,,Als tussenpersoon is hij al over een jaar of tien niet meer nodig.'' Dit is een fijn vooruitzicht. En een beetje slimme makelaar laat zich binnenkort omscholen tot brandweerman. Doe je tenminste echt nuttig werk, en ben je ook weer eens populair tijdens de verjaardagen.

Laatst gewijzigd op 16-10-2017 om 19:27 uur




Meer Andere Kijk

Kan nu eindelijk het doek neer voor Lady Di?

Het ergste was Elton John. Zijn zeiknummer 'Candle in the Wind' uit 1973 werd voor de gelegenheid van een glibberige nieuwe tekst voorzien, en is sindsdien de best verkochte single ooit na 'White Christmas' van Bing Crosby. Het wordt tijd om twintig jaar nadien voorgoed te zwijgen over het vooral sneue type Diana Spencer.

Door Wiebe Pennewaard

Nieuwe crossgender: de LEBK

Jongetjes moeten weer de kans krijgen om stoere spelletjes te doen. Vinden de reclamemensen, die de Sire in de lucht houden. Eenmaal groot en stoer mogen ze niet meer als meneer worden aangesproken, vindt een bonte verzameling mafketels. Het worden zware tijden voor kleinzoon Thomas. 

Door Wiebe Pennewaard
 

Bouwvak: festival van de automutilanten 

Ze droeg een klein kettinkje om haar linkerbeen, vlak boven de enkel. Grappig. Maar het kettinkje slingerde niet lichtjes, als ze op de terrasstoel haar been bewoog. Het sieraad was in haar huid gegraveerd. Allemachtig. 

Door Wiebe Pennewaard

Goochelshow in de brillenwinkel

Het voelt als in Egypte onderhandelen over de prijs van een toeristisch nepsouvenir. Je wordt gepiepeld waar je bij staat, maar kunt er niet echt de vinger op leggen. Een bezoek aan de brillenwinkel.

Door Wiebe Pennewaard
 

Het alternatief: breek Marsum af 

Wim de Vries, inwoner van Marsum, heeft een praktische oplossing voor de herrie door de vliegbasis Leeuwarden. Maak het vliegveld met de grond gelijk. Maar waarom niet plan-B? Breek Marssum af. 

Door Wiebe Pennewaard

Geen dierenliefde van onze centen! 

Berichten op internet krijgen soms interessante reacties. Vaker beperken reageerders zich tot simpele instemming of afkeuring. En een doodenkele keer vallen van verbazing de mouwen uit je jasje. Zoals bij John Long over vechters tegen stierenvechten. 

Door Wiebe Pennewaard
 
 
Vorige | Pagina 3 van 22 | Volgende